![]() |
"Ουρανούπολις", 1962 τέμπερα σε χαρτί Ιδιωτική συλλογή, Θεσσαλονίκη |
Επιμέλεια έκθεσης Ερρίκος Σοφράς.
Η
έκθεση εντάσσεται στο
πλαίσιο των ετήσιων
εκθέσεων των Kalfayan Galleries που έχουν ως
στόχο την προώθηση και προβολή του έργου
σημαντικών εκπροσώπων της ελληνικής
τέχνης όπως των: Αλέξη
Ακριθάκη, Γιάννη Γαΐτη, Βλάση Κανιάρη,
Νίκου Κεσσανλή, Γιάννη Τσαρούχη, Θανάση
Τσίγκου και Γιανούλη Χαλεπά.
Για
τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη
![]() |
Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης |
Έζησε
και πέθανε στη «Μητέρα Θεσσαλονίκη».
Σπούδασε φαρμακευτική και εφηρμοσμένη
οπτική στο Στρασβούργο και στο Παρίσι
(1926-1929). Τα χρόνια 1930-1955 διηύθυνε το
φαρμακείο που κληρονόμησε από τον πατέρα
του στην οδό Εγνατία και το διάστημα
1955-1968 εργάστηκε σε φαρμακευτική εταιρεία.
Πρωτοπαρουσίασε ζωγραφική του το 1944,
έχοντας ήδη βρει τη φωνή του στην
πεζογραφία και την ποίηση, έχοντας
εκδώσει δηλαδή τα πεζογραφήματα Ανδρέας
Δημακούδης και Ο Πεθαμένος και η
Ανάσταση, καθώς και την ποιητική
συλλογή Εικόνες. Η ουσιαστική
εικαστική του παιδεία τον ώθησε στη
συγγραφή τεχνοκριτικών σημειωμάτων
και μελετών (για τον Παπαλουκά, για τον
Γκίκα).

Στη
δεύτερη περίοδο της ζωγραφικής του
(1967-1993) χρησιμοποιεί την αυτοσχέδια,
εξαντλητική μέθοδο της ψηφαρίθμησης.
Σελίδες από το Συναξαριστή του Αγίου
Νικοδήμου του Αγιορείτη (αλλά και
ερωτικές επιστολές, καρτ-ποστάλ,
τοπωνύμια) δίνουν καθημερινά, μέχρι την
τελευταία μέρα της ζωής του, την πρώτη
ύλη της εργασίας, και ο Πεντζίκης
προσπαθεί να «μεταγλωτίσσει» σε χρώματα
την αρμονία και το πνεύμα του ιερού
βιβλίου που χρησιμοποιεί. Το συναξάρι
της κάθε μέρας (μπολιασμένο με αυτά τα
άλλα κείμενα) αποδομείται σε λέξεις, η
κάθε λέξη σε γράμματα, κάθε γράμμα σε
αριθμό, που ο καθένας αντιστοιχεί σε
ένα χρώμα. 1=μπλε, 2=κίτρινο, 5=πορτοκαλί
κλπ. Τα θρησκευτικά θέματα, αναγκαστικά,
πληθαίνουν και τα χρώματα γίνονται πιο
υποβλητικά, σκουραίνουν.
Βυζαντινός
και ευρωπαίος, πολύπλοκος και αθώος,
ορθόδοξος και μοντέρνος, ο Πεντζίκης,
κέντησε με αναρίθμητες πινελιές, με
απέραντη αγάπη και υπομονή, ένα μυστικό
τοπίο όπου αναδύονται οι σχέσεις του
ανθρώπου με το απόλυτο – όπου όμως ο
ερμητισμός και η συμβολική προέκταση
δεν θαμπώνουν τα ακριβά υλικά της ζωής,
την ανήσυχη πραγματογνωσία μιας σύγχρονης
ζωγραφικής συνείδησης.
Πληροφορίες
Kalfayan
Galleries: Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα
Ώρες
λειτουργίας
Δευτέρα,
Σάββατο: 10.00 – 15.00 | Τρίτη έως Παρασκευή:
10.00 – 20.00
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου